Over Pantar_Wie zijn wij_handen

Ambulance Amsterdam over Pantar

Bert Bos, coördinator facilitaire zaken:

 

 “Bij Ambulance Amsterdam gingen we aan de slag met een aantal verbeterpunten op het gebied van hygiëne. We wilden graag aantonen dat we de ambulances wekelijks een grotere schoonmaakbeurt geven. Om dat te garanderen was uitbesteding de beste oplossing. Eén van de teammanagers kwam op het idee om de schoonmaak dan op een ‘maatschappelijke’ manier uit te besteden. Zodoende gingen we op zoek naar een passende organisatie en kwamen we bij Pantar terecht. Ik kende Pantar wel van naam, maar van samenwerking was nog niet eerder sprake.”

 

Wekelijkse schoonmaak door Pantar

“Na iedere rit en aan het eind van een dienst worden de ambulances schoongemaakt door de bemanning. Nu is daar een wekelijkse schoonmaak aan toegevoegd, waarbij Pantar-medewerkers de brancard, wanden, vloeren en plafond van de wagen onder handen nemen. Omdat we zoveel ambulances hebben, zijn zij hier iedere dag mee bezig op acht verschillende locaties.

Omdat we overdag een stuk meer ritten rijdens dan ‘s ochtends zijn de schoonmakers al vroeg, om half 7, aan het werk.”

 

Geen omkijken

“Het gaat perfect, ik heb er geen omkijken naar. Ik krijg iedere week een verslag met welke auto’s gedaan zijn. Die verslaglegging is voor ons heel belangrijk. Het gebeurt heel zelden dat er een auto niet gedaan is, dan staat hij bijvoorbeeld bij de garage voor onderhoud of schade.”

 

“Ik merk dat ons personeel erg enthousiast is over de manier waarop we de schoonmaak nu invullen en volgens mij voelen de schoonmakers zich hier ook gewaardeerd en welkom. Ik hoor van beide kanten dat het contact onderling heel goed gaat. Ook de ploegleiders van Pantar komen regelmatig langs. Als er daarnaast nog vragen zijn, nemen de schoonmakers zelf initiatief.”